Dla osoby, która nigdy nie miała styczności ze stworzeniem strony internetowej, temat wyceny takiego projektu jest raczej dość prosty. Z punktu widzenia klienta, to raczej prosta sprawa, jednak zespół zajmujący się tym na codzień temat jest bardziej rozbudowany.
Poniżej znajdziesz dokument gotowy pod brief do pobrania
Koszt strony internetowej jest bardziej złożony niż się może wydawać. To tak jak z kupnem samochodu z komisu. Klient przychodzi, mówi jaki ma budżet i co by chciał, aby miał samochód, określa jego funkcjonalności. Tak samo jest ze stroną internetową. Nie da się na podstawie informacji „dzień dobry, potrzebuję strony internetowej, jaki to koszt” ustalić ceny. Oczywiście można podać widełki cenowe, ale i tak jest potrzebny zarys, w tym bardzo pomocny jest brief strony internetowej.
Szablon briefu strony internetowej do pobrania:
Do wypełnienia w formie elektronicznej preferujemy wersję edytowalną .docx – Pobierz
Do wypełnienia w formie papierowej nada się wersja do druku .pdf – Pobierz
Co ma zawierać brief strony internetowej?
Podstawowe informacje klienta
Opisz swoją działalność, czym się zajmuje Twoja firma, pod branże, konkurencję, grupę docelową oraz co wyróżnia Was na tle konkurencji. Im więcej informacji, tym lepiej
Przedstaw interesujący Cię styl
Aby lepiej trafić w Twoje gusta, dobrze jeśli przygotujesz listę stron, który Ci się podobają. Podeślij również logo strony, jeśli je masz, a jeśli nie – zaproponuj kolorystykę. Masz ulubioną czcionkę? Również możesz zaproponować ją w briefie.
Opisz czego dotyczyć ma strona
Typów stron jest wiele. Zaczynając od prostego one page, aż po rozbudowane portale komercyjne. Ważne jest, aby opisać jak najdokładniej co potrzebujesz na stronie, czego ma dotyczyć, jaki styl, czego właściwie potrzebujesz od strony. Czy ma być tylko wizytówką, czy stroną gotową pod pozycjonowanie.
W skrócie, napisz jakie podstrony są Ci potrzebne (standardowe: strona główna, o firmie, oferta, kontakt).
Funkcjonalności na stronie
Przy tym kroku lepiej trochę się zastanowić nad funkcjonalnościami i czy są one wymagane. Jako funkcjonalności, mamy na myśli elementy bardziej dynamiczne na stronie, czyli coś innego niż tekst. Przykładami są takie funkcjonalności jak formularz kontaktowy, mapa dojazdu, integracja systemów ze stroną, filtrowanie produktów, czy chociażby blog (odpowiedni system logowania dla osób udostępniających wpisy na bloga).
Treść oraz zdjęcia
Tekst oraz materiały do strony są kluczowym elementem. Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, czy dasz radę zorganizować materiały takie jak tekst na stronę główną? Oczywiście tekst dotyczący firmy powinien zorganizować klient, ponieważ opisuje on historie swojego przedsiębiorstwa. Napisz czy masz teksty lub czy je przygotujesz po stworzeniu projektu graficznego oraz czy masz zdjęcia potrzebne do strony jako elementy graficzne.
Termin oraz budżet
Określ do jakiego terminu oczekujesz zakończenie projektu. Jest to ważna informacja dla nas, ze względu na kolejność zleceń. Dzięki temu będziemy wiedzieć, czy strona ma być gotowa na za tydzień ze względu na event lub spotkanie z kontrahentem, czy na za miesiąc.
Dodatkowo warto uwzględnić budżet jaki możesz przeznaczyć na stronę internetową. To jest jak z samochodem. Jeśli podasz nam kwotę, będziemy mogli przedstawić Ci ofertę dopasowaną do Ciebie. Przykładowo, mając niski budżet, ale długi termin wykonania strony, możemy nawet zmniejszyć kwotę poniżej budżetu. Jednak jeśli masz mocno ograniczony budżet, a wymagasz zbyt dużo i to w krótkim terminie, przedstawimy ofertę, w której jakiś element będzie wykreślony (np. mniej funkcjonalności, które nie są potrzebne, zrezygnujemy z pozycjonowania, czy wydłużymy termin wykonania).
Przedstawiając nam swój budżet, przedstawimy ofertę dopasowaną do Ciebie, ponieważ sposobów wykonania strony jest wiele, lecz różnią się one jakością i ceną. Najlepsza jakość, ale i większa cena = indywidualny projekt graficzny + zakodowany szablon specjalnie pod projekt oraz zoptymalizowany pod wszelkie aspekty. Natomiast jakość lekko gorsza, niższa cena = strona wykonana w builderze bez projektu graficznego. Najprostszy sposób i najtańszy = gotowy szablon dostosowany do klienta. Warto pamiętać, że za ceną idzie jakość.
Kwestie administracyjno-techniczne
Co po zakończeniu tworzenia strony? Pozostaje wiele pytań, między innymi utrzymywanie domeny, hostingu, tworzenie kopii zapasowych, zmiana cenniku lub zdjęć w przyszłości, zabezpieczanie strony przed atakami, administrowanie stroną, odnawianie certyfikatu SSL i wiele innych. Możesz zostawić administrowanie stroną, pocztą i hostingiem po naszej stronie w abonamencie rocznym – będziemy regularnie przeglądać stronę i sprawdzać jej działanie, poprawiać błędy, odpowiadać na wszelkie pytania, odnawiać hosting i domeny oraz pomagać w prowadzeniu strony. Lub możesz samodzielnie administrować stroną, lecz już bez naszej pomocy technicznej.